Za kuhanje uporabite le najboljše olje

ponedeljek, 24. avgust 2015

Za kuhanje uporabite le najboljše olje

Začimbe so okusne. Kljub temu, da večina olj nima prevladujočega okusa, pa lahko tudi olja dajejo jedem edinstvene okuse. Tukaj je nekaj olj, ki so v zadnjih letih prišla na slab glas zaradi vsebnosti nasičenih maščobnih kislin. Kako napačno!

Obstaja veliko različnih rastlinskih olj. Vsem je skupno, da so pridobljena iz semen ali plodov. Vendar pa ni vsako olje enako. Ne le zato, ker so pripravljena iz različnih sestavin, ampak tudi zaradi različnih postopkov, ki so odvisni od proizvodnje olja.

To je tudi prvo merilo kakovosti jedilnih olj. Drugo merilo pa je kakovost sestavin. Kako so rastline zrasle in s čem so bile obdelane? 

Poznamo 3 različne postopke proizvodnje. Rafinirana olja lahko segrejemo na približno 100 stopinj Celzija. Prednost teh olje je, da so brez okusa, univerzalno uporabna in bolj trpežna. Med segrevanjem izgubi nekaj fitokemikalij, barvo in okus. 

Nerafinirana olja so olja, ki jih je mogoče segreti do maksimalno 60 stopinj.  Nekatera tudi malce več, vendar se s tem znižuje vsebnost koristnih snovi.

Ostane še skupina s hladno stiskanih olj. Ta so stisnjena brez dodatne toplote, pritiska ali trenja in so običajno le filtrirana. Ta olja ohranijo vse sestavine, zato so v smislu barve, vonja in okusa, najvišje kakovosti.

Veliko olj, ko na primer laneno olje, vsebuje visok delež esencialnih maščobnih kislin. Te večkrat nenasičene maščobne kisline so bistvenega pomena za mnoge telesne funkcije, telo jih ne more proizvajati samo, zato jih je potrebno pridobiti s hrano.

Poleg olj, ki vsebujejo veliko enostavnih in polinenasičenih maščobnih kislin in se smatrajo za zelo zdrava, so tudi tista, ki so sestavljena pretežno iz nasičenih maščobnih kislin, kot je na primer kokosovo olje. Nasičene maščobne kisline so veliko manj škodljive, kot se je včasih na splošno domnevalo. Zato je uporaba takšnih olj popolnoma upravičena.

Nepogrešljiva so še posebej pri kuhanju. Nenasičene maščobne kisline, ki jih pretežno vsebujejo olje, so namreč manj odporne na temperaturo. Če je tako imenovana dimna točka presežena, nenasičene maščobne kisline razpadejo in tvorijo zelo škodljivo trans maščobo. Kokosovo olje je kot nalašč za uporabo v kuhinji, saj je skoraj v celoti sestavljeno in nasičenih maščob. Tudi rafinirana olja so odporna proti vročini in zato primerna za uporabo v kuhinji.